Oud Hoeksche Waard in Kleur met bijschriften.

Hier zijn de foto`s in het groot te zien

Zuiddijk Maasdam 1932

Piet de Man uit Cillaarshoek staat bij zijn T Ford H50411 1926 tegenover de zaak van meelhandel Reedijk aan de Zuiddijk in Maasdam. Bij de auto de meelboeren Gerrit Reedijk (L) en Henk Reedijk (R)

(Info auto Rutger Booy)

(info foto Nelie Reedijk de Man, Piet en Ria Hollestein)

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Boezemvliet en Kerkekade (nu Boezemkade) Puttershoek c.a. 1950

De Boezemvliet was toen nog door een sluis verbonden met de Oude Maas zodat schepen vanaf de rivier naar Maasdam de St Anthoniepolder en Westmaas konden varen.

(Originele zw foto div)

(Info foto Tjapco Janse)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Hoflaan Mijnsheerenland 1912.

Beurtschipper Uyterlinde uit Westmaas bezig met het lossen van stenen bij de ingang van het Hof van Moerkerken.

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Dorpstraat Zuid Beijerland 1916

16 jaar later in 1932 is de Ned Herv Kerk (rechts) afgebrand. Ook drie huizen aan de overkant van de straat gingen bij de brand verloren

(Originele zw foto Huib Wolf)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Voorstraat Nieuw Beijerland c.a. 1930

De Ford TT brandspuit met kenteken H-84233 uit 1925 staat opgesteld aan de Voorstraat in Nieuw Beijerland.

De opbouw is gemaakt bij de fa Bikkers uit Rotterdam.

De auto is in gebruik genomen in 1925 en ging in 1949 uit dienst.

(Originele zw foto Streekmuseum Hoeksche Waard)

(Onderzoek auto Stichting Conam-Rutger Booy)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Goudswaard omstreeks 1930

Op de kruising Gebrokendijk-Oudendijk ongeveer thv Sneep en de huidige woning van Engwirda: Sander Schilperoort (rechts) en Bastiaan (Besjaan) Oversier (links) poserend op de Indian motor van fotograaf D.P. Boer uit ‘s-Gravendeel.

(Originele zw foto gebr Schilperoord Goudswaard)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Cornelia Huisman-Koyck (1896-1986) en Arie Schillemansz Huisman (1888-1979). Vertrekken met hun auto van de hoeve aan de Raadhuislaan 36 te Mijnsheerenland van Cornelia’s ouders Dirk Koyck en Cornelia Koyck-van der Waal.

(Originele zw foto Laurens Huisman)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Dorpstraat Zuid Beijerland 30 maart 1932

De Ned Herv Kerk is omstreeks 1 uur s`middags afgebrand.

Ook drie woningen aan de overkant van de straat gingen daarbij verloren.

(Originele zwart wit foto Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Korenmolen “De Lelie” Molendijk Puttershoek 1910

(Originele zw foto Jesse in`t Veld)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Nieuwendijk Zuid Beijerland 1934

v.l.n.r. mevr Jonkhoen, de heer Jonkhoen sr, Bep Jonkhoen, voor hen Nel Jonkhoen, onbk, Cor van Rossum, Marie de Ruijter, naar achter Arendje Bijl, Henk Jonkhoen, en Gerrit Blok, rechts op de voorgrond Steven Bijl en achter hem Ez Jonkhoen.

(Originele foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Mijnsheerenland 1972

(Originele zwart wit foto Technische Dienst Hoeksche Waard)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Dorpstraat Zuid Beijerland 30 maart 1932

De Ned Herv Kerk (links) is omstreeks 1 uur s`middags afgebrand.

Ook drie woningen aan de overkant van de straat gingen daarbij verloren.

(Originele zwart wit foto Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Mijnsheerenland 1955

(Originele zwart wit foto Technische Dienst Hoeksche Waard)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Mijnsheerenland 1960

(Originele zwart wit foto Technische Dienst Hoeksche Waard)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Ambachtsheerlijkheid Numansdorp 1952

Schafttijd

Op de Ambachtsheerlijkheid is het tijd om even te pauzeren.

Metselaar Goof Korbijn (links) en landarbeider Jafeth Reedijk beiden uit Numansdorp steken na het eten een sigaret op.

(Originele zw foto Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht)

(Info foto Klaas den Haan/leden van de fb pagina Numansdorp in vr tijden)

(Inkleuring en restauratie Arie in’t Veld)

Oud Beijerland 1904

Melk kocht men vroeger bij de veehouders in het eigen dorp, of bij de melkslijters die met een handkar meestal getrokken door een hond het dorp doorgingen om hun melk uit te venten.

Uit de koperen kraankan op de kar tapte ze een pint melk oftewel een halve liter.

Aan de linkerkant Klazina Lang en rechts haar hulp en nicht Jaantje Visser.

(Originele zw foto div)

(Info foto H.A. den Hartigh)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Boompjesstraat 12 Strijen 1910

Rijwielhandelaar Maarten Kooijman zit in z’n Peugeot voor zijn zaak aan de Boompjesstraat in Strijen.

Voor de etalage de echtgenote van Maarten.

Hij was de eerste met een auto in Strijen.

In 1908 was het kenteken van de Peugeot H-2107 uitgegeven aan Roches de Raat uit Heinenoord

Aannemelijk is dat hij de auto van hem heeft overgenomen maar dat is uiteraard niet zeker

(Originele zw foto Henk van den Heuvel)

(Info foto Huib Wolf)

(Info auto Rutger Booy)

(Inkleuring en restauratie Arie in’t Veld)

St Anthoniepolder Maasdam 1937

Het opslaan van de schoven vlas.

v.l.n.r. Cor de Koning, Dries Goud, Stoffel Spruit, Piet Deunhouwer, Willem Kooijman, Willem van Antwerpen, dhr Moret, Piet Zilverschoon, Bram Moerland, Aart Snaaijer, Teun Smaal.

(originele zw foto Jan de Koning/Ria Hollestein)

(Info foto Jan de Koning)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Molendijk en Beneden Molendijk Oud Beijerland c.a.1890

Een terugblik naar een wel erg oud stukje Oud Beijerland mogen we deze foto wel noemen.

De foto is gemaakt vanuit korenmolen “De Hoop” op de kop van de Molendijk.

In de verte korenmolen “De Vrede” die stond op de plaats waar nu het BP-benzine station gevestigd is.

Aan het einde van de Ben Molendijk staan twee hoge panden prominent in beeld.

Het linker pand was van Jan Blom die het in 1930 aan de gemeente Oud Beijerland verkocht.

In het rechter pand woonde Abraham Preesman.

De twee panden zijn in 1932 of 1933 gesloopt om ruimte te maken voor de doorgang naar de Beneden Oostdijk.

(Originele zw foto div)

(Info foto Jesse in`t Veld/Jan Paul van der Spek)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Polderpad Oud Beijerland 1905

Tot 1917 was de naam Polderpad daarna tot 1947 is de naam veranderd in Polderstraat en vanaf toen en tot heden is het “De Admiraal de Ruyterstraat”

Oud Oud Beijerlanders noemen de straat nu nog “De Polder”

(Originele zw foto div)

(Inkleuring compositie en restauratie Arie in`t Veld)

1952 Nederlands kampioenschap wielrennen op de weg voor amateurs op het circuit van Zandvoort.

Links winnaar Cees Aanraad uit Oud Gastel en rechts Adrie van Steenselen uit Mijnsheerenland die 2e werd.

(Originle zw foto Beeldbank Nationaal Archief)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Hitsertse Kade Zuid Beijerland 1931.

Bouw van de Sluis

Uiterst links Henk Jongkoen, de vrouw met het breiwerk is  Geertruida van Heemskerk- de Bruin zij woonde in het huis op de dijk links.

Bij de speciekuip metselaar Bottenberg, en bij de fiets veerman Jo Troost.

(Originele zw foto div)

(inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Oud Beijerland 1912

Aan de Zinkweg 64 stond de boerderij van de fam Visser.

Ze hielen zich bezig met het verhandelen van veelal Russische paarden.

Op de foto de gebroeders Jan jnz en Johannes Visser op een boerenwagen.

(Originele zw foto Henk van den Heuvel (piershil.com)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Molendijk Klaaswaal 1933 De Greupmolen met links de afrit naar de Smitsweg richting Westmaas.

(Originel zw foto Beelbank Nationaal Archief)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Rijkstraatweg Klaaswaal zomer 1931

v.l.n.r Aart in`t Veld, Janus in`t Veld, Gerrit Maasdam, Jan den Hartigh.

(Originele zw foto H.A. den Hartigh “in zoete Mijmerij”)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Molendijk Oud Beijerland 1906

Een kijkje vanaf de stelling van korenmolen “De Hoop” de Molendijk in.

(Originele zw foto div)

(Compositie, restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Polderdijk Maasdam 1934

De Dodge Brothers flatbed truck van Gerrit vd Linden, in de auto Wim Blaak, op het spatbord Cor Slooter.

(Originele zw foto div)

(Research foto Piet Hollestein/Arie in`t Veld)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Dorpstraat Zuid Beijerland 1938

Rechts het doktershuis van dokter van Waasbergen. schilder Kees Spaan is bezig met het onderhoud van het pand.

Aan de linkerkant staat de Mercedes 260 D, hoogstwaarschijnlijk van de fotograaf, daar achter de werkplaats van timmerman Adrianus Waijers.

(Originele foto Beeldbank Nationaal Archief)

(Onderzoek foto Jan Kind, Peter Boogert en leden van de fb groep Zuid Beijerland in vr tijden)

(Onderzoek auto Stichting Conam-Rutger Booy)

Kerkstraat Strijen eind jaren 60

v.l.n.r. De Daf nr 71, de Daf nr 70 en de Mercedes nr 46 van busonderneming Groeneveld uit Strijen staan opgesteld in de Kerkstraat.

(Originele zw foto div)

(Info bussen fb groep “Groeneveld busbedrijf Strijen”)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

De Thor V (1881) van Rederij “De Thor” van Arie Smid uit Slikkerveer ligt aan de steiger aan de Kerkekade (nu Boezemkade) in Puttershoek.

De Rederij onderhield o.a. diensten tussen Puttershoek-st Anthoniepolder en Westmaas.

(Originele zw foto Tjapco Janse fb groep de HW in vr tijden 2015)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Molendijk Klaaswaal 1931 De Greupmolen

De Greupmolen was eerst van de familie Mast, later kwam de molen in het bezit van de familie Rosmolen. Daarna in 1905 kwam de molen in het bezit van Bastiaan Blijdorp. Samen met zijn oudste zoon P.J. Blijdorp maakte hij er een goed lopend bedrijf van.

“Het was 28 december 1945 en er stond een zware noord-wester storm. De wieken stonden zuid-oost. Door de enorme kracht van de storm kreeg de ketting, waarmee de wieken vast stonden, erg veel te verduren en toen de ketting het begaf, was de molen eigenlijk al verloren” aldus P.J. Blijdorp. De wieken zijn toen langzaam maar zeker naar voren geschoven en als het ware uit de molen gevallen. De wieken klapten naar voren en de as schoot door het molendak.

In 1945 werd de molen door eigenaar Pieter Jacob Blijdorp ontdaan van kap en wieken, rond 1986 verdween de overgebleven stenen romp.

(originele zw foto Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)
(Info molen Jesse in`t Veld)
(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)


Oud Beijerland februari 1965

Een kijkje in de burgemeesterskamer zoals het er toen uitzag in het raadhuis van Oud Beijerland.

Op de foto achter het bureau waarnemend burgemeester Nicolaas van de Brugge van Giessenburg.

Hij verving burgemeester Sander Hammer van Oud Beijerland vanaf eind 64 tot begin 1965.

(Originele zw foto G.Th. Delmarre-Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

(Research foto Ben Doolaard/Arie in`t Veld)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Raadhuis Oud Beijerland 1927

Het raadhuis zag er voor 1930 anders uit dan nu.

Het waren gestucte muren in een zogenaamde Lodewijk de 16e stijl.

Vanaf 1930 is er om het raadhuis heen een compleet nieuwe gevel geplaatst, zoals het er anno 2023 nog steeds uitziet.

(Orginele zw foto Abraham Favier Nationaal Archief)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

De “Nieuwe Molen” van de Polder Westmaas-Nieuwland. 1925

Een molen die een belangrijke rol speelde om Mijnsheerenland en ook Westmaas droog te houden was de “Nieuwe Molen” van de Polder Westmaas-Nieuwland.

Hij stond In het gebied tussen de Buijensweg en de Groeneweg, hij is gebouwd in 1845 ter vervanging van de oude molen die een stuk noordelijker stond.

Op 14 mei 1940 is hij verwoest door de Genie die bang waren dat de Duitsers de molen als uitkijkpost zouden gaan gebruiken.

Tegenwoordig houdt het gemaal van Goidschalxoord de polder droog.

(Originele zw foto Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

(Info molen Jesse in`t Veld)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Zinkweg 64 Oud Beijerland zomer 1905

De mannen, allen”Vissers”. Staan hier voor hun boerderij aan de Zinkweg 64.

Zij houden zich bezig met paardenhandel en zijn als zodanig bekend in de Hoeksche Waard.

En tussen de handel door is er soms ook tijd om een harddraverij te houden over de onverharde Zinkweg met een echte sulky.

V.l.n.r. Arie Visser, Pieter Visser, Jan Visser (eigenaar van de boerderij) , Jan Visser janz, Johannes Visser en Barend Visser.

(Originele zw foto H.A. den Hartigh)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

“Met een jukje en twee mandjes bracht hij paling bij zijn klantjes”. Met deze uitdrukking beschrijven de inwoners van Oud-Beijerland, in de eerst helft van de 20e eeuw, hun plaatsgenoot Koenraad Visser. Aan het begin van 20e eeuw opent Koen Visser op 25-jarige leeftijd een vis- en palingrokerij in Oud-Beijerland. Het bedrijf ondergaat vele veranderingen en blijft ruim tachtig jaar een begrip in de regio.

Koen Visser leert de kneepjes van het vak van zijn vader Gerrit. Als jonge ondernemer begint Koen een visch- en palingrokerij aan huis. In het Spui worden zogenaamde leggers geplaatst waarin de paling levend wordt gehouden. Om aan de vraag te voldoen worden de palingen zelfs uit het buitenland geïmporteerd. Het schoonmaken, pekelen, roken en verpakken van de paling gebeurt handmatig. Na tien jaar is het bedrijf te groot geworden voor de locatie en het verhuist naar de Oostkade. In de daaropvolgende jaren wordt nieuwe grond aangekocht en het bedrijf groeit hard.

Na de Tweede Wereldoorlog gaat Koen Visser zich richten op een nieuw product dat sterk in opkomst is; voedsel in blik. Haringen in tomatensaus, kip in gelei, macaroni en hutspot behoren allemaal tot het assortiment. Als de Nederlandse militaire terugkomen uit Indië doen nasi en bami hun intrede in Nederland. Ook hier springt het bedrijf op in en het wordt een belangrijke speler op de internationale markt.

Naast het bedrijf is Koen Visser betrokken bij de maatschappelijke ontwikkeling in de regio. In 1919 neemt hij zitting in de gemeenteraad, later wordt hij wethouder en loco-burgemeester. Tijdens de hongerwinter opent hij een gaarkeuken in de fabriek. Ondanks zijn succes en zijn maatschappelijke betrokkenheid blijft Koen Visser een bescheiden man.

In 1958 komt hij te overlijden. Zijn zoons nemen het bedrijf over en ter gelegenheid van het tachtigjarige bestaan wordt een fontein geschonken aan de gemeenschap. In 1980 wordt het hele bedrijf opgekocht door Mars Incorporate. Tegenwoordig is van de oude palingrokerij niets meer terug te vinden, zelfs de fontein voor het Oude Raadhuis werkt niet meer. Wel zijn er nog bijna duizend foto’s terug te vinden in het archief van de Historische Vereniging Oud-Beijerland.

Numansdorp c.a. 1910

Op de foto P.M.H. Welker.

Hij was hoofdonderwijzer op de openbare lagere school in Numansdorp en later directeur van de Rijksnormaalschool (opleiding van onderwijzers), ook in Numansdorp. Daarnaast was hij redacteur van het Nieuwsblad voor de Hoeksche Waard en IJselmonde en schrijver van diverse boeken, o.a. het boek Geschiedenis van de Ambachtsheerlijkheid, de Polders en de Dorpen van Cromstrijen 1492-1892.

Hij was een man die veel heeft betekend voor de Hoeksche Waard, onder meer in verband met de komst van de tram, en ook voor Numansdorp. De vroegere openbare lagere school de Welkerschool is naar hem vernoemd. Hij is in 1930 overleden op 83-jarige leeftijd.

(Originele zw foto beeldbank Regionaal Archief Dordrecht)

(Info foto Rein van der Waal Documentatiecentrum Genealogie & Streekhistorie Museum Hoeksche Waard)

(Restauratie en Inkleuring Arie in`t Veld)

De Schillemansstede Scheermansvliet Oud Beijerland 1912

Wellicht de bekendste boerderij van Oud Beijerland hier in volle glorie aan de Scheermansvliet.

Zoals bekend is de boerderij in 1956 steen voor steen afgebroken en weer opgebouwd op het terrein van het openluchtmuseum te Arnhem.

Hier een een publicatie van de Historische Vereninging Oud Beijerland over deze boerderij.

(Originele foto Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed)

(Compositie Restauratie en Inkleuring Arie in`t Veld)

Oud Beijerland 1962

Korenmolen “De Hoop” of “De Overhagen” stond op de kruising Zinkweg, Molendijk en Spuioever in Oud Beijerland.

Na zijn functie als korenmolen heeft hij nog dienst gedaan als houtmeel fabriek, de wieken waren er toen al af gesloopt.

Achter in de jaren 60 is de romp door de fa Dick vd Linden en Co en sloopbedrijf Sint-Nicolaas & Zn uit ‘s-Gravendeel afgebroken voor de dijkverzwaring en een nieuwe indeling van de weg.

(Originele zw foto div)

(Info foto Koos Sint-Nicolaas Maasdam & Jesse in`t Veld)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld

Oostdijk Oud Beijerland c.a. 1900

Absolute eye catcher op deze foto is de juwelierszaak van Stolk aan de rechterkant.

De foto is hoogstwaarschijnlijk genomen ter hoogte van het tegenwoordige pand nummer 100.

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Zuid-Beijerland 1900

Aan de Schenkeldijk komt Lok 5 van de RTM bij het tramstation aan.

De Schenkeldijk in Zuid-Beijerland was een van de eindstations van de lijndienst uit Rotterdam die de RTM onderhield in de Hoeksche Waard.

(Originele zw foto o.a. Henk vd Heuvel) Hier nog een mooi artikel van Henk over dit tramstation.https://piershil.com/…/1900-schenkeldijk-2-zuid…/

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Marktplein Oud Beijerland 1939

De bekende Oud Beijerlander Jo Scheer krijgt een gratis ijsje van ijscoman Jan van Oostende.

(Originele zwartwit foto div)

(Info foto “Oud-Beijerland een tocht door het verleden” Joris Buitendijk)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld

Schans Klaaswaal 1910.

(Originele foto Marja Visscher)

(Tekst Marja Visscher)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Deze foto werd genomen op het Schans in Klaaswaal zo rond 1910. Het aardige is dat men hier bezig is met de bouw van het notarishuis van toen Notaris Van Weel. Het volgende pand was in de tijd dat deze foto werd genomen van Klok & Linders, waarvan de dames de stoffenzaak onder hun beheer hadden, terwijl de mannen zaaizaad verkochten. Klok en Linders waren Belgen die alleen in de zomer daar aanwezig waren. In de winter maakten de vrouwen weer kleding en breidde sokken en de mannen hielden zich in België bezig met het maken van sigaren. In de zomer was er weer handel in de Hoeksche Waard. Later is het pand afgebroken. Daarvoor in de plaats kwam de woning en Jaminwinkel van Dries Vos. Op de achtergrond het huis van kleermakerij Jan de Regt. Het achterste gedeelte was de fietsenmakerij van Jil Bijl. Het hoge pand rechts was café Dartel, het latere hotel Piek, met boven een sociëteit voor “gegoede lieden”, Wilhelmina genaamd. Het café van eigenaar Leen Piek werd in 1937 afgebroken vanwege de aanleg van de Rijksstraatweg. Op de voorgrond is nog de rails te zien van de RTM stoomtram. Rechts op de voorgrond het Wapen van Holland van eigenaar Dirk Schelling. We zien van links naar rechts: timmerman Cees Huisman, toen nog in dienst van timmerman Sneep, Janus Maasdam en Jaap Hoek. De namen van de kinderen zijn niet bekend. Bij de hondenkar Pie Huisman, overigens geen familie van de timmerman, die als melkmeid bij Arie Barendregt (boerderij Voorstraat waar ooit de Rabo stond) werkte. Rechts o.a. van links naar rechts: timmerman Sneep, jongen Van Looy (zoon van de directeur van het postkantoor), Aai Maaten, opperman Aart Schilperoord, brievengaarder (postbode) Marien Andeweg, nog een zoon van Van Looy en op de stoep zit de eigenaar van het Wapen van Holland, Dirk Schelling. Geheel links, bovenop de stelling van het notarishuis in aanbouw: Jaap v.d. Koog.

Oostdijk, Beneden Oostdijk, Koninginneweg Oud Beijerland 1920.

De 28 meter hoge korenmolen “De Vrede” is hier nog in volle glorie aanwezig.

De molen die gebouwd werd in 1853 is in 1948 onttakeld.

In 1952 brak er brand uit in de molen.

In 1960 is de overgebleven romp gesloopt.

Op de plaats waar de molen stond is nu het BP benzinestation gevestigd.

Leendert Visser en zijn zoon Bastiaan waren de laatste molenaars op De Vrede.

(Originele zwart wit foto div)

(Info molen molenaar Jesse in`t Veld)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Omstreeks 1950

De in 1944 uit de dump verkregen Ford F60 van verhuisbedrijf Marinus de Lely uit Rotterdam staat te pronken aan de Blauwesteenweg te Westmaas.

Carrosseriebouwer Wüst eveneens uit Westmaas heeft op het chassis een nieuwe meubelbak gemaakt.

(Foto privé collectie W Wüst )

(Info auto en jaartal Rutger Booy)

(Restauratie en inkleuring zw foto Arie in`t Veld)

Oranjelaan Puttershoek 27 april 1968

Kees Verkerk wordt rond gereden in de Chevrolet impala van Adrie Zevenbergen.

Achter stuur zit Jan Snel. Kees was o.a. 1e geworden op de 1500 meter en 2e op de 500 meter tijdens de olympische winterspelen in Grenoble. Staande in de auto de Noorse schaatsenrijder Per Willy Guttormsen die een goede vriend was van Kees.

(Originele foto Jan van Rotterdam)

(Fotograaf Rinus van Rotterdam)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Puttershoek 19 oktober 1912

Een wagen met bieten die te dicht op het hoofdspoor stond was er de oorzaak van dat de stoomtram van de RTM die op weg was naar Rotterdam ontspoorde.

Het ongeluk gebeurde vlakbij de tol tussen de Rustenburgstraat en de Blaaksedijk te Puttershoek

Op de foto zien we het personenrijtuig en een postwagen op z`n kant liggen.

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Oud Beijerland voorjaar 1928.

Pieter Voordijk geniet van de lentezon voor de winkel aan de Molendijk 42

(Info foto Kees Voordijk)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

Molendijk Numansdorp 1924

Rechts uiteraard de molen waar de dijk naar vernoemd is.

In de verte is ook het “Hoge Huys” nog net te zien.

En aan de linkerkant zien we de Loc 56 van de RTM vanaf de Voorstraat de Beneden Molendijk in rijden.

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Het is 1954.

De Commer Tray Truck van verhuisbedrijf Marinus de Lely uit de Catharinastraat 22 in Rotterdam staat klaar bij carrosseriebedrijf Wüst aan de Nieuwstraat 42 in Westmaas om afgehaald te worden. Voor de auto:

v.l.n.r. Freek Wüst, Han (Johan) Wüst en schilder Jan Groen die altijd voor de belettering van de wagens zorgde.

(foto privé archief W Wüst)

(Inkleuring, restauratie en research foto Arie in`t Veld)

Oostdijk Oud Beijerland 1910

Een erg mooi inkijkje in de geschiedenis van Oud Beijerland.

De opvallende eyecatcher is het tweede pand aan de linker kant met de zeer fraaie etalage van meubelzaak Beijer.

De twee panden rechts van de meubelwinkel is nu winkelruimte van De Geus Tweewielers.

De jaren daarvoor was het een zaak van wasmachinefabriek Velo uit Barendrecht, ook Wiveco zat lange tijd in het pand en daarna zat Kats Watersport er nog in.

De meubelwinkel is nu een woonhuis.

(Originele zw foto Henk van den Heuvel Piershil.com)

(Info foto Ben Doolaard)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Spui Oud Beijerland 1964

Dit is de 24 meter hoge watertoren die in 1888 gebouwd werd aan het Spui te Oud Beijerland.

Architect F.A. de Jongh

Aannemer W. Bottenberg

De toren is in 1977 gesloopt.

(Foto Regionaal Archief Dordrecht)

(Originele zwart wit foto J. de Korte)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld

Oud Beijerland 1960

Dit is een foto van de Suikerfabriek in Oud Beijerland.

De Peefabriek was in bedrijf van 1901 tot 1973.

In 1983 is hij afgebroken.

Het enige wat nog herinnerd aan deze fabriek is de Beetwortelweg in de Spuioeverwijk.

Op het eind van de Molendijk staat de romp van molen De Hoop.

Helemaal bovenaan de foto is nog net watertoren no 1 te zien waar ik een tijdje geleden een kleurenfoto van heb laten zien op deze pagina.

(Originele zwartwit foto archief Oud Beijerland)

(Inkleuring Arie in`t Veld)

Maasdijk Westmaas omstreeks 1951 De vrachtauto van de Fa Cees Uijterlinde van `t Hof van Hordijk met een spiksplinternieuwe laadbak gemaakt door carrosseriebouwer Freek Wüst

Het merk van de auto is onbekend.

(foto prive verzameling W Wüst)

(Inkleuring Arie in`t Veld)

Molendijk Oud Beijerland omstreeks 1900.

Molen De Hoop nog fier op de achtergrond als naamgever van deze fraaie winkelstraat.

(Foto archief Oud Beijerland)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Dorpstraat Maasdam 1905

Eerste huis links is nr 25 het 2e nr 27 is het voormalig cafe van Jan Hoogwerf en Kees Stelloo.

Het eerste huis rechts is nr50

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

1932 Nieuwstraat 42 Westmaas.

Op de nieuwe Ford B van molenaar Cornelis vd Sluis van molen de Windlust is door carrosseriebedrijf Wüst een laadbak gemaakt.

Poserend voor de auto v.l.n.r. Carrosseriebouwer Johan Wüst, Adriaan Voskuilen (chauffeur),

Adriaan vd Sluis (zoon van de molenaar) en Dirk vd Stouw (molenaarsknecht)

(foto privécollectie W Wüst)

(info “in zoete mijmerij” H.A. den Hartigh)

(inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Schouteneinde Puttershoek Koninginnedag 30 april 1952, links Arie de Vrij en rechts Jan de Vrij met op het wagentje hun nichtje en neefje Lize en Cor Mol

(Inkleuring en restauratie foto Arie in`t Veld)

Boezemkade en Boezemvliet Puttershoek circa 1942. Voor de kerk de oude pastorie, en rechts naast de kerk de schutsluis van de Boezemvliet/Oude Maas. zwart wit foto privé collectie (Ingekleurd Arie in`t Veld)

Omstreeks 1910

Oud-Beijerland Havendam

Erg mooi zijn er verschillende details te zien zoals de naamborden en het straatnaambord “Gedempt Spui”

(Originele zw foto o.m. Hier te zien)

(Inkleuring en restauratie Arie in’t Veld)

Westmaas juni 1950

De GMC CCKW 353 van de gebroeders Hordijk staat op het hof van de Hordijken met een nieuwe laadbak gemaakt door carrosseriebouwer Freek Wüst uit Westmaas

In de GMC Cors Vermaas en naast de auto zijn broer Arie Vermaas die bij de gebr Hordijk werkte.

(Originele zw foto W Wüst)

(Info auto Arie Pieters)

(Onderzoek personen Sebastian van Etten)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Arie en Sebastian bedankt voor de informatie die jullie geleverd hebben om deze foto tot leven te wekken 👍

Poserend voor de Bedford MLC van de suikerfabriek.

v.l.n.r. Dhr. van Es, Jo Vollaard en Daan Westdijk.

(Originele ZW foto Nel van Herrewijnen-Westdijk)

(Gepubliceerd in 2021 in Puttershoek en de Suikerfabriek in vroeger tijden)

(Restauratie en inkleuring Arie in`t Veld)

(Met dank aan Nel van Herrewijnen-Westdijk)

C.a. 1915 vanaf de Hoeksedijk Maasdam kijken we naar de spoorbrug over de Boezemvliet richting de watermolen Polder het Oudeland van Maasdam en Puttershoek, links nog te zien de suikerfabriek van Puttershoek. De trein op de brug is loc 37 van de R.T.M. die diensten onderhield in de Hoeksche Waard.

Met dank aan Jesse In’t Veld voor de info. Originele foto Heleen Schop. Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld.

Omstreeks 1955 De Seddon van Twist Diesel van de fa A.J. Vos uit Nieuw Beijerland met een nieuwe laadbak gemaakt bij carrosseriebouwer Freek Wüst uit Westmaas.

(foto privé collectie W Wüst)

Inkleuring Arie in`t Veld

Omstreeks 1960 De Henschel T 100 van gebr Hoogvliet uit Westmaas, met op de aanhanger een nieuwe carrosserie gebouwd door carrosseriebouwer Freek Wüst eveneens uit Westmaas.

Bij de auto chauffeur Jan van Hal en Ineke Hoogvliet. (foto privécollectie W Wüst)

Puttershoek 1914 Vanaf het Weverseinde zicht op de brug over de Boezemvliet.(inkleuring en restauratie Arie in`t Veld) (bron beeldbank regionaal archief Dordrecht).

Strijen 1929 Molenstraat met molen De Vrede, zw foto Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. (ingekleurd Arie in`t Veld)

`s-Gravendeel 1953. Om het vlas te kunnen drogen wordt het in zogenaamde hokken gezet. Op de foto zijn ze bezig met het opbinden van het vlas. (Originele ZW foto Dim Geelhoed) (Ingekleurd Arie in`t Veld)

Oud Beijerland jaren 50

Een stoomlocomotief van de RTM komt het centrum van Oud Beijerland binnen rijden.

De machinist is extra behoedzaam, met het winkelend publiek op de Oostdijk is het opletten geblazen.

(Originele zw foto div)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Strijen 1926

Chauffeur Bertus Hoogvliet staat bij de Delahay 95 vrachtauto van melkrijder Willem Gerrit Vermeer uit de Nieuwestraat te Strijen.

(Originele zw foto Hans Limberg /Arie Pieters HW in VT)

(Info foto Arie Voordendag (ovl) HW in VT 2014) en Oudheidkundige Ver Het Land van Strijen, Adrie van Everdingen/ Kees Dubbeldam)

(Info auto Rutger Booy contactgroep auto en motorrijwiel history Conam)

(Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Het is 1931

Oliehandelaar Adriaan de Groot van de Blaaksedijk Oost 5 te Heinenoord staat bij zijn eerste vrachtauto die hij samen met zijn broer Jan aanschafte.

Carrosseriebouwer Johan Wüst uit Westmaas maakte zowel de laadbak als de cabine op het chassis van de Chevrolet.

(foto privé collectie W Wüst)

(info foto ” in zoete mijmerij” H.A. den Hartigh)

(inkleuring en restauratie foto Arie in`t Veld)

Deze en nog meer prachtige platen zijn te zien op de Facebookpagina “St Anthoniepolder”

Een nieuwe introductie van een dorsmachine zorgde in 1922 voor veel bekijks! Hier bij de familie A. in ’t Veld aan de zuiddijk 31 op de hoek van de Polder. v.l.n.r: Gijs Steenhoek, Arie in ’t Veld, nb, nb, Dries den Broeder, Janus in ’t Veld, A. Quartel Wed. Steenhoek, Aagje in ’t Veld van Beek, Adrie in ’t Veld, Maaike in ’t Veld, Adriana Steenhoek Snijders, Kees Vogelaar, Dorsmachine Baas, Bertus Steenhoek en Bertus van Drongelen. De boerderij werd zover wij terug konden vinden bewoond door: Familie Vogelaar-Hendrik van Beek (overgrootvader)- Arie in ’t Veld-Aagje in ’t Veld van Beek (opa en oma) – Familie Dingeman Goud en familie H. Mayer. Fotoarchief: Familie in ’t Veld / Jan de Koning. (Ingekleurd Arie in`t Veld)

Wordt ook lid https://www.facebook.com/groups/1643087529173743

Errebeze plokke in de Polder zo sprak men vroeger in polderse taal over die mooie zomerkoninkjes! Maar als je de foto goed bekijkt kun je toch wel opmaken dat men het met veel liefde en plezier dit werk deed. Ik denk dat de vrouwen meer finesse hadden dan de mannen. Die waren ten opzichte van de petten in de meerderheid. Dit is een foto uit 1934 met v.l.n.r. Dames op de hurken: Han Snijder-van Es en Huigje Belder. Achteraan met pet Toon de Graaf (L), Mevrouw met bril: Neeltje Barendregt. Man met pet: (R) Teun van Es. Zittend: Sjaan Rijsdijk- Trompetter. Man Schuin achter: Gerrit Rijsdijk. Zittend vooraan met pet: Arie Monster, Geertje Monster-Barendregt, Mevrouw Bok. Dames achteraan: Neel Quartel en Neel van Drongelen. Jongeman bij de Tipsies ..de Bruin. Jongetje vooraan, Adri Rijsdijk. Wie kent ze nog? Laat het weten! (Originele zw foto Jan de Koning) (Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Puttershoek haven 1914

(Originele foto div) (Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

Raadhuislaan Mijnsheerenland omstreeks 1939. (Bron zw foto Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht) (Inkleuring en research Arie in`t Veld)

1925 Nieuwendijk Goudswaard aardappels mutten.(Originele zwart wit foto Boudewijn de Heer) (Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)

1920 De Zwanegatsedijk Maasdam krijgt waterleiding. (inkleuring en restauratie Arie in`t Veld) Deze en nog veel meer prachtige foto`s met verhalen en informatie zijn te zien op de FB pagina Sint Anthoniepolder. Wordt ook lid en geniet mee! https://www.facebook.com/groups/1643087529173743

Puttershoek 19 maart 1966. De huldiging van Kees Verkerk op het balkon van het toenmalig gemeentehuis aan het Schouteneinde na het behalen van het wereldkampioenschap schaatsen allround te Gotenborg (Originele zw foto div) Inkleuring en restauratie Arie in`t Veld)